Analyse en gebruik van hulpmiddelen in zorgsituatie: producten: Water
Nr. 45
De leerlingen:
- kunnen in concrete situaties het verschil tussen hard en zacht water bepalen.
- kunnen oplossingen voorstellen m.b.t. de gevolgen van hard water.
- kunnen concrete opdrachten huishoudelijke toestellen ontkalken door gebruik te maken van richtlijnen op de etiketten en toestelinformatie.
WERKVORMEN
De kringloop van het water: onderwijsleergesprek met behulp van een filmpje over de kringloop van het water.
Via vraagstelling komen tot de kringloop van het water. De leerkracht laat het filmpje zien ( zie blog) over de kringloop van het water. De leerkracht vraagt aan de leerlingen wat ze gezien hebben in het filmpje. Om te komen tot dat de leerlingen de kringloop van het water kunnen na vertellen.
Water voor huishoudelijk gebruik: onderwijsleergesprek.
Via vraagstelling komen tot welk water je kan gebruiken bij huishoudelijk werk en wat leidingwater en regenwater is. Belangrijk is dat de leerlingen het verschil kennen tussen leidingwater en regenwater, omdat zij dat nodig hebben om te komen tot wat hard en zacht water is.Vandaar dat dit stukje theorie in mijn blog terug te vinden is.
Indeling van water volgens hardwater: Proefje
Het proefje wordt eerst in de klas uitgevoerd. Maar mijn blog zorgt ervoor dat de leerlingen thuis deze proef nog eens kunnen uitvoeren.
Ontkalken van een huishoudapparatuur: ontkalken van een Senseo
Demonstratie.
In de klas wordt aan de leerlingen geleerd, hoe ze een Senseo koffiezetapparaat moeten ontkalken.
Op de blog staat een filmpje plus nog eens neergeschreven hoe ze dat moeten doen.
Aan de hand van deze blog kunnen de leerlingen dit thuis ook nog eens inoefenen.
Milieubewust en energiebesparend handelen.
In mijn blog staat een stukje theorie over watervervuiling en waterverspilling. Belangrijk is dat de leerlingen dit eens lezen en daarna de tabel van eigen water verbruik invullen. Zodat de leerlingen beseffen hoeveel water we verbruiken als mensen.
Oefening 1: na het bestuderen van mijn blog kunnen de leerlingen antwoorden op de vragen in oefening 1
Oefening 2: natte uitdrukkingen. De leerlingen krijgen in deze oefening een beetje Nederlands( uitdrukkingen).
De bedoeling is dan dat de leerlingen ook de betekenis van deze uitdrukkingen gaan gaan opzoeken in een woordenboek. En deze dan meebrengen naar de volgende les.
DIDACTISCHE PRINCIPES
- Aanschouwelijkheidsprincipe: in de website staat er filmpjes over de kringloop van het water en het ontkalken van een Senseo apparaat. Op die manier kunnen de leerlingen hun beter in leven hoe de kringloop van het water werkt en het ontkalken van een Senseo apparaat.
- Motivatieprincipe: De leerlingen worden in deze blog gewezen op het feit dat er veel waterverspilling en veel watervervuilling in de wereld is. Vandaar dat dit onderwerp in deze blog aanbod komt.
- Beperkings- en geleidelijkheidsprincipe: We zullen niet alle doelen kunnen zien in 1 lesuur. Het is belangrijk dat leerlingen stapsgewijs alles over water als product ontdekken. Op die manier zullen ze de leerstof beter kunnen onthouden.
- Activiteitsprincipe: De leerlingen werken per 2 bij het ontkalken van hun Senseo apparaat, na de demonstratie van de leerkracht.
- Integratieprincipe: Water als product is het begin van totaal nieuwe leerstof ( hoofdstuk) in het leerplan.
- Herhalingsprincipe: De leerstof wordt tijdens de eerste spelletjes herhaal.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten